مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
محتوا
پنج شهید واقعه تروریستی منافقین در روستای لفمجان لاهیجان چه کسانی بودند؟

پنج شهید واقعه تروریستی منافقین در روستای لفمجان لاهیجان چه کسانی بودند؟

در روز قدس، تعدادی از مردم و نیروهای انقلابی در سحرگاه روز جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۰ش مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۰۱ق، در پایگاه بسیج روستای لفمجان، از توابع شهر لاهیجان در حال نصب پرده های روز قدس بودند که به دست عوامل سازمان تروریستی منافقین ترور شده و به شهادت رسیدند.

دوشنبه 15 آوریل 2024 - 21:24

در روز قدس، تعدادی از مردم و نیروهای انقلابی در سحرگاه روز جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۰ش مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۰۱ق، در پایگاه بسیج روستای لفمجان، از توابع شهر لاهیجان در حال نصب پرده های روز قدس بودند که به دست عوامل سازمان تروریستی منافقین ترور شده و به شهادت رسیدند. ارتباط شهید ابوالحسن کریمی دادستان انقلاب گیلان، با این پایگاه بسیج پررنگ بود و شهید کریمی به کرات در این پایگاه و روستا حضور یافته و سخنرانی داشته است، از جمله شب قبل از شهادت هم خود شهید در آنجا حضور یافته بود.

پنجشنبه غروب، شهید ابوالحسن کریمی در آن مسجد دعای کمیل خواند و سخنرانی کرد و بعد رفت. بعد بچه ها مشغول تدارک کارهای روز قدس شدند و تا نزدیک سحرگاهان طول کشید. نزدیک سحر، منافقین به آنجا هجوم میبرند و درِ پایگاه را میبندند و با محاصره پایگاه، به شکل تکان دهنده ای با سلاح و قمه و ساطور، اعضا را به شهادت میرسانند. آن موقع یک نفر از اعضای پایگاه که نفوذی منافقین بود، اسلحه بچه ها را گرفته و بعد منافقین حمله میکنند، پنج نفر شهید شده و ۶ نفر مجروح، گشتند. پنج شهید این واقعه: ۱٫ محمد بختیاری بخت آزمایی، شغل: کارمند فرمانداری، سن: ۲۵ سال. ۲٫ محمد شاداب، معلم، ۲۴ ساله. ۳٫ اسماعیل صادقی لاحشری، کارگر، ۲۰ ساله. ۴٫ عزیز غلامی، کارگر، ۱۷ ساله. ۵٫ علیرضا فتحی دخت، دانش آموز بسیجی در حال تحصیل متوسطه، ۱۷ ساله.

این جنایت منافقین خلق، چون با روز قدس مرتبط است، به مناسبت جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی و عملیات پیروزمندانه و مستقیم سپاه پاسداران از خاک ایران به خاک رژیم صهیونیستی قرار داریم، برای عموم مردم علاقمند منتشر میگردد. به معرفی شهدای این واقعه نقل از کتاب فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، می پردازیم.

 

۱) محمد بختیاری بخت آزمایــی، / الف-ش: یکم شــهریور ۱۳۳۵، در روســتای لفمجان از توابع شهرستان لاهیجــان به دنیا آمد. پدرش اکبر، کشــاورز بود و مادرش محترم نام داشــت. تا پایان دوره متوســطه در رشته تجربی درس خوانــد و دیپلم گرفت. کارمنــد فرمانداری بود. نهم مرداد ۱۳۶۰ در زادگاهش توســط گروه-های ضدانقلاب، مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید. مزار وی در همان روستا واقع است. (فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، ص۱۱۲)

 

۲) محمد شاداب، /الف-شِ: پانزدهم تیر ۱۳۳۶، در روستای لبک‌محله از توابع شهرستان لاهیجان به دنیا آمد. پدرش اسدالله و مادرش مهری نام داشــت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. معلم بود. نهم مرداد ۱۳۶۰، در زادگاهش توسط نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید. پیکرش در همان روستا به خاک سپرده شد. (فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، ص۴۳۲)

 

۳) اسماعیل صادقی لاحشــری، / الف-ش: نهم فروردین ۱۳۴۰، در روســتای لفمجان از توابع شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش محمدتقی و مادرش ملوک نام داشت. تا چهارم متوسطه در رشته تجربی درس خواند. کارگر بود. نهم مــرداد،۱۳۶۰ در زادگاهش هنگام درگیری با نیروهای ســازمان مجاهدین خلق )منافقین( به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است. (فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، ص۴۷۲)

 

۴) عزیز غلامی، / الف-ش: سوم تیر ۱۳۴۳ در روستای کلنگران از توابع شهرستان لاهیجان به دنیا آمد. پدرش احمد و مادرش طاوس نام داشــت. تا پایان دوره راهنمایی درس خوانـد. کارگر بود. نهم مرداد ۱۳۶۰، در روستای لفمجان شهرستان زادگاهش توسط نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به شهادت رسید. پیکر او در روستای محل شهادتش به خاک سپرده شد. (فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، ص۵۶۶)

 

۵) علیرضا فتح دخت، /الف-ش: سوم تیر ۱۳۴۳، در روستای لفمجان از توابع شهرستان لاهیجان به دنیا آمد. پدرش یدالله، کشاورزی می‌کرد و مادرش فاطمه نام داشت. دانش آموز سوم متوسطه بود. نهم مرداد ۱۳۶۰، در پایگاه مقاومت بسیج زادگاهش مورد سوءقصد نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)  قرار گرفت و به شــهادت رسید. مدفن وی در همان روستا واقع است. (فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، ص۵۷۶)

 

 

منبع: فرهنگ اعلام شهدا استان گیلان، دفتر پژوهش های فرهنگی، معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نشر شاهد، تهران، ۱۳۹۴، اول، رحلی، گالینگور، ۱۰۲۱صفحه.

ارسال دیدگاه

enemad-logo