مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 Apr 2024
محتوا
زندگینامه آیت الله سید علی حسینی اشکوری

زندگینامه آیت الله سید علی حسینی اشکوری

زندگینامه و سوابق علمی آیت الله سید علی حسینی اشکوری نامزد انتخابات خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه گیلان

یکشنبه 13 فوریه 2022 - 11:26

آیت الله سید علی حسینی اشکوری در سال ۱۳۳۷ در خانواده ای اهل علم و هجرت و جهاد و از سلاله زهرای اطهر (س) دیده به جهان گشود.

ایشان وارث سجایای آباء و اجدادی بودند که نسل به نسل درکسب معارف الهی و کار هدایت مردم کوشیده اند. پدر بزگوار ایشان مرحوم آیت الله سید محمد اشکوری از عالمان ربانی و فیلسوف به شمار می رفتند. او پس از طی مدارج علمی در حوزه نجف اشرف و کسب اجازه اجتهاد از علمای معاصر خویش به مشهد مقدس مهاجرت نمود و طلاب و فضلای بسیاری را از محضر درس خویش بهره مند نمودند. ایشان با توجه اهتمامی که به تحصیل علم فرزندان خویش داشتند مجددا به نجف اشرف مهاجرت نمودند.

آیت الله سید علی حسینی اشکوری در اوایل کودکی همراه با والدشان از مشهد مقدس به نجف اشرف مهاجرت نمود و پس از گذراندن دوره ی ابتدایی وارد حوزه مبارکه نجف اشرف شد و پس از طی نمودن دوره ی مقدمات و سطح عالی به درس خارج آیت الله شهید محمد باقر صدر راه یافت.

ایشان از آغاز جوانی در سال های پیش از انقلاب همراه با نهضت اسلامی و همگام با انقلابیون در صف مبارزان قرار گرفتند و برای دفاع از آرمانها از هیچ گونه فداکاری دریغ نورزیدند و در همین راستا توسط حزب بعث عراق دستگیر و شکنجه های فراوانی متحمل شدند و پس از آزادی به ایران بازگشتند و در دوران جنگ تحمیلی جهت تبلیغ راهی جبهه شدند و در مناطق مختلف از قبیل سوسنگرد و آبادان حضوری فعال داشتند.

ایشان پس از ورود به ایران با پیروی از سیره نیکانشان به ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم مشغول شدند و سالیان دراز ازمحضر عالمان فرزانه بهره مند گردیدند و به دریافت اجتهاد مطلق نایل شدند و هم اکنون یکی از چهره های علمی در حوزه و اساتید با سابقه در دانشگاه می باشند وهمواره سعی نموده اند ارتباط حوزه و دانشگاه را که برکات بسیاری برای جامعه اسلامی در بردارد را نه به صورت شعار بلکه در عمل تقویت نمایند.
ایشان در دور چهارم انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه گیلان نامزد شده بودند ولی نتوانستند به این مجلس راه یابند و در دوره پنجم انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز شرکت کردند و توانست رای اول مردم استان گیلان را برای ورود به این مجلس به دست آورند
حاصل بیش از ربع قرن تحصیل در حوزه علمیه نجف و قم تربیت شاگردانی فاضل و توانمند هم در حوزه و هم دانشگاه و هم چنین تالیفات ذی قیمت ایشان است که به اختصار به معرفی این آثار پرداخته خواهد شد.

تالیفات:

 

کتاب منهاج الناسک

در کتاب مناسک الحج بعضی احکام در رابطه با حج و عمره و فروعات آن در یک جلد با قلم روان نگاشته شده است

کتاب تحریر التحریر

شرحی مزجی بر تحریر الوسلیه امام خمینی (ره) در کتاب قضاوت می باشد. کتاب تحریر الوسیله کتاب فتوانی امام راحل است. شرح آن به این گونه اولین شرحی است که بر کتاب ارزشمند نوشته شده است.

کتاب دررالتاج

این کتاب محتوای روایات رسول گرامی که از طریق اهل بیت علیهم السلام رسیده است به صورت فشرده از اول ابواب فقه – عبادات و معاملات می باشد و به صورت مقارنه ای با روایات اهل سنت که تاکنون دو جلد آن به چاپ رسیده است.

کتاب الموسیقی

موسیقی از موضوعات محل ابتلا فراوان در جامعه است پژوهش درباره آن ضرورت اجتناب ناپذیر است این کتاب به این مهم پرداخته است دید نو و دقیق به مسئله موسیقی نگریسته است و ادله شرعی را با نگاه تاریخی مورد نقد و بررسی قرار داده است  موسیقی همچون سایر هنرهای زیبا می‌تواند در راستای تعالی و ارتقا و رفع نیاز روحی و روانی صحیح جامعه قرار گیرد و همینطور می‌تواند وسیله‌ای برای انحطاط و انحراف باشد

کتاب میراث زوجه از اموال غیر منقول

این مسئله در حوزه‌های علمیه پایه مباحثات بوده و خود موجب غنای فقه و تبلور مبانی بوده است علاوه بر این سخن  درباره ارث زوجه از اموال غیرمنقول را بدان جهت پی گرفته تا در راستای بحث و گفتگو تا جایی که ممکن باشد به حقیقت نزدیک شده بر حسب ظاهر به واقعیت دست یابیم

کتاب الغناء

کتاب آئین زندگی

کتاب منهاج الحیاه

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo