مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 Apr 2024
محتوا
رزمندگان گیلانی در دفاع مقدس

رزمندگان گیلانی در دفاع مقدس

  رزمندگان استان گیلان در طول دوران دفاع مقدس در یگانهای متعددی حضور داشته اند علی الخصوص بخش اعظمی از نیروهای بسجی و پاسدار گیلان در لشکر 25 کربلا بواسطه اینکه در آنزمان مازندران و گیلان جزء سپاه منطقه 3 بود حضور داشتند و نیز تعداد زیادی از این پرسنل در منطقه کردستان حضور داشتند […]

سه‌شنبه 7 سپتامبر 2010 - 15:28

 

رزمندگان استان گیلان در طول دوران دفاع مقدس در یگانهای متعددی حضور داشته اند علی الخصوص بخش اعظمی از نیروهای بسجی و پاسدار گیلان در لشکر 25 کربلا بواسطه اینکه در آنزمان مازندران و گیلان جزء سپاه منطقه 3 بود حضور داشتند و نیز تعداد زیادی از این پرسنل در منطقه کردستان حضور داشتند و بعضا بصورت متمادی و پیوسته در آنجا حاضر بودند.

به واسطه پشتیبانی های خوب مردم گیلان وهمچنین پیگیری تنی چند از فرماندهان گیلانی و نیز حمایت جدی آیت ا… احسانبخش ، فرماندهان سپاه موافقت نمودند که گیلان دارای یگانی مستقل باشد.

البته این استقلال یگانی بواسطه وجود تیپ قدس که تقریبا تمام نیروهای آنرا برادران گیلانی تشکیل می دادند و فقط تعدادی از فرماندهان آن از دیگر استانها بودند فراهم بود.

با فراخوانی که از نیرو های زبده و با سابقه جنگ درزمینه های صفی و ستادی بعمل آمد حتی بعضا به درب منازل آنها مراجعه شد که معمولا شهید قلی پور این کار را انجام می داد توانستیم تعداد قابل ملا حظه ای از این نیروها را جمع آوری نمائیم در ابتدا چون بعضی از نیروها در لشکرهای عملیاتی مثل 25 کربلا بودند از آمدن امتناع می ورزیدند چون اعتقاد داشتند اگر به این تیپ که در کردستان کار میکند بپیوندند بایداز شرکت در عملیاتهای بزرگ که معمولا در جنوب انجام می شد بگذرند و این مو ضع آنها را نگران می کرد اما با آمدن سردار شهید املاکی که میر و بزرگ بچه های گیلان در جنگ بود و شهید خوش سیرت که بعنوان مربی اخلاق و رزمنده ای سلحشور و حلیم مطرح بود همه قانع شدند که در یک زمان از لشکر 25 و دیگر یگانها به تیپ قدس گیلان انتقال یابند.

با پیوستن این فرماندهان و مجموعه نیروهای با سابقه و خوش فکر چهره لشکر عوض شد و از یک یگان داخلی که صرفا ماموریتهای داخلی کردستان را انجام می داد به یک یگان عملیاتی منظم تبدیل شد . بواسطه روحیه خاص معنوی و شجاعت و فداکاری بچه های گیلانی وحضور موفق و موثر آنها در اطلاعات و تخریب لشکر 25 کربلا، تیپ قدس گیلان اعتبارخاصی پیدا کرد و متعاقب آن سیل نیروها و امکانات به سمت یگان مذکور سرازیر گردید و انگیزه ها چند برابر شد و ارتباط مردم و مسئولین پشت جبهه با تیپ بیشتر و عمیقتر گردید. و بدنبال آن نماینده امام در استان، استاندار، فرمانداران ، ائمه جمعه و جماعات ، نمایندگان مردم در مجلس ، مدیران کل و بویژه اقشار مختلف مردم برای حضوردرجبهه ودیدار با رزمندگان استان به مناطق جنگی عزیمت می کردند. بدینوسیله بستر بسیار مناسب و مساعدی برای بروز شایستگی های فراوان نهفته در رزمندگان گیلانی آماده و مهیا شد.

تیپ قدس ابتدا با یک گردان در منطقه سلیمانیه عراق به پدافند منطقه و همزمان در هورالعظیم با یک گردان عملیاتی دیگر به پدافند مناطق مذکورهمت گماشت که الحمد لله این ماموریت نظر به خلاقیت و اعتماد و اعتقاد راسخ و عشق به مدد الهی قرآن و عترت و خمینی (ره) فرمانده معظم کل قوابه خوبی انجام شد.

در همین زمان برادران اطلاعات در چند نقطه حساس و مهم خط به شناسایی برای کار آفندی مشقول بودند تا بتوانند یگان را عملیاتی معرفی نمایند ماحصل کار اینکه در شهریور ماه 1365 همزمان با برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد که آنزمان مقام معظم رهبری بعنوان رئیس جمهور در آن شرکت داشتند عملیات کربلای 2 با محوریت لشکر قدس و لشکر ویژه شهدا در راست و لشکر 10 سیدالشهدا ء درچپ منطقه حاج عمران بر روی ارتفاعات وارس انجام شد که بدنبال آن اعتبار خاصی متوجه تیپ قدس شد و این امر موجب گردید همۀ فرماندهان عالیرتبه سپاه و طراحان و تصمیم سازان به کار آمدی تیپ مذکور و خلاقیت وعزم راسخ و ولایت مداری رزمندگان گیلانی ایمان و اعتقاد پیدا کنند چرا که در این عملیات تیپ قدس دور از انتظار ظاهر شد و در هجوم اولیه خطوط مستحکم دشمن را درهم بکوبد و به اهداف ازپیش تعیین شده بطورقاطع دست یابد.

لازم به یادآوریست در این عملیات برخی از بهترین فرماندهان خوش فکر و با سابقه تیپ به شهادت رسیدند اما این خسارت بسرعت ترمیم شد و بعد از این عملیات تعداد زیادی از نیروهای گیلانی دیگر یگانها به تیپ پیوستند با انگیزه ای که در فرماندهان سپاه با این عملیات ایجاد شده بود دستور لشکر شدن تیپ قدس توسط فرمانده محترم کل سپاه سردار رضایی صادر شد و ما رسما به یگانهای موثر و قابل اتکاء نیروی زمینی پیوستیم . پس از مدت کوتاهی در عملیاتهای کربلای 4 و 5 شرکت کردیم و در آنجا نیز کار بسیار بزرگی را برادران ما انجام دادند. در آنزمان سردار همدانی فرمانده لشکر بودند و در منطقه بوارین لشکر ما تنها لشکری بود که توانسته بودبه اهداف خود دست یابد و بعلت عدم توفیق لشکرهای جناح چپ و راست، ماتقریبا در محاصره قرا گرفته بودیم از هر پنج خودرو که برای مهمات و غذا وآب به سمت خط مقدم می آمدند فقط یک دستگاه به خط می رسیدو بقیه منهدم می شدند.

سردارهمدانی با توجه به اوضاع موجود با فرماندهی کل تماس گرفتند که به هیچ وجه وضعیت موجود قابل حفظ کردن نیست اما فرمانده محترم کل سپاه تاکید بر حفظ وضعیت و مواضع موجود داشتند. سردار همدانی گفتند که اگر تکلیف ماندن است بفرمائید ما تا آخرین نفس می مانیم؛ در مقر فرماندهی اقای رفسنجانی که در آنزمان نماینده امام در امور جنگ بودند فرمودند بگوئید تکلیف، ماندن است .

بی سیم ها روشن بود و همه این دستور را گرفتند و ماندند تا دشمن نتواند حلقه محاصره را کامل کند و فردای آنروز با کمک دیگر لشکرها مواضع دشمن سقوط کرد و مجبور به عقب نشینی شد.

پس از حضور موثر و چشمگیر لشکر حساب خاصی برای آن در نیروی زمینی باز شد بطوریکه در تمامی عملیاتها حضوری فعال داشت . در عملیات نصر 4 لشکر 16 تنها لشکری بود که برای شناسایی چندین کیلومتر به پشت مواضع دشمن نفوذ کرد درحالیکه کسی در قرارگاه این موضوع را باور نمی کرد . لذا شهید املاکی که آنزمان فرمانده لشکر بودند شخصا همراه با برخی از بچه های اطلاعات مسیر نفوذ را تا پشت دشمن رفتند و این مهم را به چشم خویش دیدند و در پی آن با اطمینان در قرارگاه اعلام کردند که ما در اولین یورش مواضع دشمن را درهم خواهیم شکست و به اهداف عملیات دست خواهیم یافت که الحمد الله همینگونه هم شد. بعبارتی در اولین لحظات عملیات دشمن متوجه شد که در پشت خطوط دفاعی خود با مشکلات جدی مواجه است و در واقع دور خورده است در پرتو این خلاقیت و نفوذ کار برای لشکرهای دیگر آسانتر شد.

به این ترتیب تا انتهای جنگ می توان اذعان کرد که ما جزء یگانهای قابل اتکای نیروی زمینی بودیم بطوریکه پس از دوران جنگ که نیاز بود بعضی از یگانهای سپاه تعدیل شوند وبه این منظور وقتی فرماندهان سپاه تصمیم به حذف بعضی از یگانها گرفته بودند حضرت آقا فرمودند لشکر قدس باید بماند واین موضوع را سردار صفوی در بین اعضاء شورای لشکرقدس بیان کردند. بنا براین در می یابیم که ماندگاری و رشد و نمو و بالندگی لشکرقدس علاوه بر ایثارگریها و جانفشانیهای مردان مرد این یگان مرهون نگاه مثبت آقا به نیروهای جانبرکف خود بوده است .لازم به یادواری است که استان گیلان در طول دوران دفاع مقدس ، 8000  هزار شهید به ایران اسلامی تقدیم نموده است .

ارسال دیدگاه

enemad-logo